Ikut

Tuesday, September 20, 2011

CORN FLAKES HONEY CUP


Boleh dikatakan sekarang ni kat semua rumah ada dihidangkan kudapan ini maklum ler rasanya yang sedap lemak manis2 gitu memang menarik perhatian mata dan tekak tetamu yang datang, bukan saja tetamu tapi ahli2 keluarga pun suka mengunyahnya krupp krapp krupp krappp...

Tahun ni cuba try test resepi yang ada tertempek kat belakang kotak corn flakes brand Nestle yang dibeli, rasanya sama jer dengan yang selalu CK buat tapi tak per lah macam mana pun ok!


CORN FLAKES HONEY CUP
sumber : Belakang Kotak Corn Flakes

Bahan2nya:-

A - 200 gm mentega atau margerin
150 gm gula
4 camca besar madu

1 1/2 camca kecil esen vanilla

B - 200 gm Nestle Corn Flakes
100 gm kacang badam (dibakar dan di hiris memanjang..beli siap pun ada)
100 gm kismis kuning@hitam
60 gm ceri merah .. dicincang
60 gm ceri hijau .. dicincang

Cara Membuatnya:-

1. Cairkan bahan A di dalam periuk sehingga pekat
Matikan api dan masukkan esen vanilla

2. Campurkan kesemua bahan B dan kacau sebati dan tuangkan kedalam bahan A

3. Gaul rata

4. Masukkan adunan kedalam mangkuk kertas yang kecil dan letakkan di dalam dulang pembakar

5. Bakar di dalam ketuhar bersuhu 160C selama 10-18 minit atau hingga kuning keemasan

6, Keluarkan dari ketuhar dan biarkan selama 20 minit sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara.

C&P resepi dari belakang kotak ni jerrr..

bahan2 yang perlu dicairkan

bahan2 kering yang perlu dicampur dan digaul rata


hirisan ceri merah dan hijau untuk menambah warna kasi ceria hehe..

kesemua bahan2 disatukan sebelum di campur dengan bahan2 yang dicairkan


dah sebati semuanya tunggu untuk di masukkan kedalam mangkuk kertas

S I A P    S U D A H...!!!

2 comments:

  1. ni untuk kanak-kanak dan mak-mak yang riang ;-)

    ReplyDelete
  2. mcam sapa??? mcm chekiah laaaa...hehehehe...!!!

    ReplyDelete