Ikut

Sunday, May 22, 2011

MANGGA Oh MANGGA

tinjau2 sekilas pandang tengok bermacam macam jenis buah2an yang di jual

Petang minggu ni selain dari uploadkan N3 masakan chekiah terpanggil untuk berkisah tentang apa saja yang terdetik di minda sewaktu chekiah mengadap screen computer ni. Selain dari memasak sesekali suka juga pergi berjalan jalan tengok tempat orang tak kisahlah tempat tu jauh ker dekat sebelah rumah ker hehe..yang pasti apa yang terjadi semasa dalam perjalanan chekiah ingin abadikan di laman blog agar dapat di jadikan kenangan sepanjang hayat insyaAllah.

dalam dok prati ternampak gantungan buah mangga ni

Selalu bila pergi bercuti dalam perjalanan kita mesti akan berhenti di R&R untuk solat, tuk berehat dan untuk mengalas perut yang mungkin pada waktu tu dah minta di isi. Sambil-sambil itu sudah pasti kita akan meluaskan pandangan kita melihat tempat dan keadaan2 yang mungkin baru bertama kali kita melihatnya. Ada banyak kisah2 menarik dan tak kurang yang tak begitu best bila kita pergi bercuti atau berjalan ke tempat orang. Semua kejadian2 ini menambah koleksi kenangan kita dan mungkin juga ada kejadian atau perkara yang mematangkan fikiran kita..pengalaman hidup akan terjadi seiring dengan perjalan seharian kita.

Nama mangga ni ialah mangga udang. 1 kg = RM12.
Sebijik ni lbh dr 1 kg & harganya RM15

Nak cita sal buah pelam atau lebih sinonim di panggil buah mangga. Sekarang ni ramai orang yang asyik bercerita tentang mangga@pelam harum manis yang pemes di sebelah utara terutamanya di Perlis. Mangga yang menarik perhatian chekiah sewaktu berhenti rehat di R&R Bukit Gantang baru-baru ini (9 May 2011..hantar anak ke kampusnya di Gombak) ialah yang di beri nama Mangga Udang. Mendengar nama buah mangga ini teringat akan lirik lagu "Jali-Jali":-

"palinglah enak si mangga udang
pohonnya tinggi, buahnya jarang
palinglah enak si orang bujang sayang
kemana kemana tiada yang larang"

ini dia rupa mangga udang setelah di kupas...
warnanya yang kekuningan buat teruka nak makan

Memang berbaloi beli buah mangga udang ni sebab isinya lembut, lemak dan manis rasanya. 1st time chekiah jumpa terus beli sebiji sekurangnya dalam hidup ini pernah juga merasa apa yang di panggil mangga udang dan rasa2nya kalau jumpa lagi nak beli lagilah sebab rasanya yang tak masam buat chekiah terbayang bayang hehehe..

saiz biji buah mangga udang yg beratnya melebihi 1kg

Apa2pun bila kita berkesempatan menemui buah2an tempatan atau buah2an yang di import beli dan makan saja untuk merasa perbezaannya, yang pasti buah2an tempatan tidak kurang enaknya dan amalam memakan buah2an memang bagus untuk pencernaan usus kita..serat buah2an juga baik untuk mengelakkan sembelit.

setelah di hiris dapat lah sepinggan besar isinya
best ni kalau makan ramai-ramai

2 comments: