Ikut

Monday, May 23, 2011

KUIH SIPUT

dah siap goreng..bila masa saja dah boleh krup..krupp..

Assalammualaikum..selamat petang Isnin 23 May 2011

Petang ni rasa sedikit penat kerana laksanakan 2 projek sekaligus. Projek pertama kira ok lah kalau tak ok sikit2 boleh di kira ok lah juga hehehe tapi projek kedua hurmmm tidak begitu memuaskan hati tapi tidak terlalu putus asa sangat sebab ada keinginan untuk mencuba dalam waktu yang terdekat.

gulungan pun kira ok lah sebab dah lama tak gentel kuih siput ni

Projek pertama takder lah susah sangat. Baru2 ini chekiah kan ada buat karipap@epok2 dan reja-reja atau lebihan tepung masih ada tersimpan dalam peti sejuk. Tak sangka setelah di balut dengan plastik kemas2 dan di simpan masih leh bertahan tidak berkulat. Malam tadi chekiah terjumpa papan tuk buat kuih siput jadi chekiah gunakan lebihan doh karipap buat kuih siput dapat lah sebalang penuh habuan untuk kunyah2 sewaktu menonton tv.


Kuih siput ni adalah antara kuih tradisional yang seangkatan dengan kuih loyang, peyek, kuih tiram, kuih sepit (love letter) dan lain-lain lagi. Dengan kata lain, ianya kategori kuih-kuih lama yang memang popular pada era 70an di zaman chekiah kecik-kecik dulu.

Kuih siput masih juga popular sekarang ini walaupun kebanjiran biskut2 moden seperti almond london, tiramisu, macarons dan pelbagai jenis cookies yang lain. Ini kerana keenakan dan rasanya yang tersendiri menyebabkan kuih siput masih tetap menjadi kudapan pilihan ramai.


setelah di gentel siap untuk di goreng

Lebihan doh yang chekiah buatkan kuih siput tak der penambahan bahan hanya rasa lembut, lemak dan sedikit masin. Seperti yang kita tahu kulit karipap hanya menggunakan margerin, air bercampur sedikit garam untuk mengadunnya jadi itulah juga rasa kuih siput chekiah. Selalunya chekiah buat kuih siput yang berperisa pedas atau manis tapi ni rasa asli apa2pun yang penting chekiah tak nak membazir sekurangnya dapat jadikan lebihan yang selalu di buang sebagai kudapan.


kuih siput yg mmg enak di makan beramai ramai & merupakan kudapan yang tak jemu di makan

Kekadang kalau nak cepat di tambah pula aura malas yang datang secara tiba-tiba maka chekiah gunting saja lebihan doh karipap tu ikut sempat jer janji cepat habis cepat goreng dan cepat kemas dapur..biasalah kan kalau memanjang dok kat dapur rasa cam cepat jer malam hehe..Bila dah di gunting ikut sempat jadilah cam gambar kat bawah ni macam2 rupa bentuk ada janji sedap dan cepat habis..

bila rajin jadi lah kuih siput tapi bila aura "M" melanda gunting camni ler jawabnya hehe

No comments:

Post a Comment