Ikut

Tuesday, June 14, 2011

KUIH KERIA KELEDEK


Assalammualaikum dan salam sejahtera..

Pagi ni buat lebihan adunan kuih keria (panggilan org utagha "coq keria"). Petang semalam pun buat juga untuk berbuka tetapi separuh adunan saja sebab kalau buat lebih2 nanti anak2 tak nak makan nasi karang berlebihan pulak nasi yang telah di masak.

Projek membuat kuih keria ni merupakan kali kedua dan Alhamdulillah menjadi terutamanya waktu menyira gula kuih keria ni. Kali pertama buat adunan kuih memang lembut tapi bila tiba time menyira gula "reject". Sebelum ni kalau nak makan asyik beli jer bila nak makan hasil buatan sendiri baru lah terkial kial jadinya hehehe...

Apa yang jadi masa memula buat??? Sengih sorang2 bila teringat waktu tu. Al-kisahnya bila gula dan sedikit air di jerang dalam kuali CK kacau sehingga menjadi gula hangus hehehe ingatkan kena kacau gula hingga jadi bergentel baru masukkan kuihnya tapi alahaiiii salah fahaman CK tu. Dari penjelasan Puan Jue kawan fb CK yang kat Kulai tu baru CK faham yang campuran gula dan air kena kacau hingga gula hancur dan berbuih baru masukkan kuih. Apa2pun i learn from my mistake ce wah sekali kuar ayat london lah plakkk..

Petang semalam buat waktu tiba nak menyira memang berdebar juga lah sebab memang nak dia jadi yang sebetulnya. Kelakarnya bila nampak jer air gula tu dah likat dan berbuih cepat2 masukkan kuih keria yang sejak awal bekasnya dah CK pegang sesiap, bayangkan sebelah mengacau sebelah memegang bekas yg agak berat lah juga hahaha...

ada rerakan kt fb komen macam tayar keta hehe

Kuih keria CK sememangnya dari awal tak nak buat manis sangat maksudnya tak nak sira gula tempek2 macam yang di buat sesetengah orang sebab CK memang tak boleh makan manis2 dan lagipun CK pasan anak2 dan encik somi bila makan dia orang akan ketuk2 buang gula yg tempek2 tu membazirkan. Ada rakan CK menyarakan agar CK golek jer kuih tu ateh gula halus tapi CK tak nak sebab rasanya tu cara kita buat donat. Bagi CK kalau selalu kita mencuba lelama kita akan bertambah yakin membuatnya, insyaAllah..

setiap ketul beratnya 40gm..mmg hajat nak buat sama besar baru cantik

Kuih Keria Keledek

Bahan-bahannya:-

500 gm keledek (boleh di gunakan samada keledek kuning atau merah)
1 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung ubi kayu
1/4 cawan gula pasir
secubit garam
sedikit air

dah siap di rodakan hehe..tunggu masa nak goreng saja

Cara membuatnya:-

keledek dikupas, dibelah dua di cuci bersih direbus hingga empuk.
toskan keledek dan lecek hingga lumat
campurkan tepung gandum dan tepung ubi bersama keledek dan uli hingga sebati.
ambil sedikit adunan tepung, dibulat-bulatkan dan buat lubang ditengahnya, jadikan seperti gelang.
goreng hingga masak dan kekuningan, toskan kuih tadi.
jerangkan gula dengan sedikit air didalam kuali, kacau hingga likat dan berbuih kemudian masukkan kuih yang telah siap digoreng tadi.
kacau rata/golek-golek hingga gula melekat dikuih. padamkan api dan bolehlah dianggkat.

dah siap di goreng..tunggu untuk di salut(sira) dengan gula


siapppp!!! setelah selesai di salut gula tunggu nak ngap jer

2 comments: