Ikut

Wednesday, June 1, 2011

MANGGO LASSI


Sedar tak sedar hari dah petang...cuaca masih panas tapi tidak lah berbahang seperti tengahari tadi. Selepas zohor tadi chekiah sediakan Manggo Lassi iaitu sejenis minuman sejuk berasaskan mangga dan di campur dengan yogurt. Rasanya masam2 manis dan berkrim. 1st time buat Alhamdulillah mendapat sambutan dari anak-anak.

Manggo lassi ni menarik perhatian chekiah sewaktu berkunjung ke blog kasihredha minggu lepas dan tetiba chekiah teringat malam sebelumnya sewaktu chekiah tengah makan di sebuah restaurant bersama suami muncul seorang minah saleh yang membuat pesanan manggo lassi. Chekiah sempat menjeling tengok camner rupa dan warna manggo lassi tu sebab selama ini pernah dengar nama tapi tak pernah tengok rupa apatah lagi rasanya.


Dari hasil pencarian di youtube dapatlah juga chekiah melaksanakan hasrat tekak yang teringin sangat nak merasa minuman manggo lassi. Pagi tadi sewaktu ke pasar chekiah telah membeli mangga yang jenisnya chekiah tak pasti. Saiznya besar macam mangga siam dan warna kulitnya tidak begitu kuning namun rasa isinya manis tak perlu di letakkan air gula@madu (chekiah tak leh minum yang manis2). Peniaga buah mangga tu menawarkan 3kg untuk RM10/- jadi chekiah pun beli 3kg bukan sekadar nak membuat manggo lassi tapi nak juga makan mentah buah mangga yang memang nampak menyelerakan.


inilah mangga yang 3kg = RM10/- meskipun kaler kulitnya pucat tapi rasanya mabeles

Cara menyediakan manggo lassi:-

hirisan manggo tin atau manggo segar
madu @ air gula
yougurt
secubit garam (optional)
ice cube
~ kisar semua sehingga hancur dan berbuih ~


Rasanya selain dari mangga minuman lassi ni juga boleh di buat dari buah2an yang lain dan itulah yang akan chekiah lakukan nanti untuk mendapat kelainan dari segi rasa..insyaAllah..

No comments:

Post a Comment