Ikut

Sunday, June 5, 2011

FRESH ORANGE SODA


Aduhhh penatttnya..baru sampai rumah setelah selesai memenuhi 3 undangan perkahwinan. Letihnya badan bukan di sebabkan terkejar kejar dari satu rumah ke satu rumah tetapi penat makan. Rasa cam nak terburai sudah perut makan dan minum bagai nak rak. Apa2pun terima kasih kepada semua tuan & puan rumah yang telah berbesar hati melayan dengan begitu baik sekali kalau tinggal lebih lama pasti segalanya mereka nak berjamu.

Chekiah perhatikan 2 hari ini (semalam dan hari ini) kesemua rumah yang chekiah berkunjung terdapat berbagai bagai makanan yang di sajikan sampai tak tau nak makan yang mana satu. Petang ni lagi hebat sebuah rumah yang terakhir tu macam open house hari raya siap ada ketupat, rendang dan biskut2 raya yang di letak di atas meja. Dimeja utama yang pasti ada nasi 3 jenis, nasi beriani, nasi hujan panas dan nasi putih..lauk ayam masak merah, kurma kambing, daging rendang, pecal, acar buah, ayam golek, mee goreng, laksa, murtabak, bubur kacang, minuman sejuk, ice kacang & cendul huhuhu camna nak tahan selera takkan nak tengok saja...jamah serba sikit pun masih kenyang sampai malas nak bangun hehehe


Waktu nak balik puan rumah bekalkan lauk pauk dan nasi untuk makanan malam katanya "balik, panaskan dan makan dengan anak2 tak perlu nak fikir2 lagi nak siapkan makan malam" dan di bekalkan juga beberapa biji telur, kuih muih dan 10 biji limau sunkist. Alhamdulillah rezeki bukan setakat di jamu dengan bermacam-macam makanan malah di bekalkan bawa balik lagi..terika kasih yer puan rumah.

Dalam perjalan pulang singgah 7-Eleven beli 1 botol besar ice-cream soda dan sampai saja di rumah ini lah yang di hasilkan "fresh orange soda"...hurmmm memang enak, lazat dan nyamannnnnnn..

Cara Menyediakannya:-
Limau sunkist di basah dan di belah 2.
Kupas kulit tebal, kulit ari dan semua selaput putih jangan lupa buang juga biji limau
Masukkan isi limau ke dalam pengisar, masukkan ice-cream soda, air gula & ketulan air batu
Kisar sampai halus dan berbuih
Tuang ke dalam gelas, baca bismillahhirrohmanirrohim dan teguk ler perlahan lahan....yummy!

4 comments:

  1. segar je kalau minum jus ni waktu panas2 kan :)

    ReplyDelete
  2. xsmpt nk repeat dpt 1/2 gelas jer hehehe begitulah sdpnya minuman yg menyegarkan ni :)

    ReplyDelete
  3. salam kak..saaedapnye fresh orange soda...dah pnh wat dulu nih..mmg segar jer minum kan.. :)

    ReplyDelete
  4. sha kak nengok yg sha wat ler nyuntik smgt kak pun nak rasa ksdpnnya..mmg nyaman jer tekak..tks sha!

    ReplyDelete