Ikut

Sunday, March 6, 2011

SEDAP KE???


Selalu bila melalui jalan Dickens (berhampiran Polis Headquaters..belakang Mydin) mesti mata chekiah tertoleh toleh melihat sebuah kereta sorong yang menjual snek seperti samosa, cekodok besar, masalavadey dan beberapa jenis lagi snek2 yang lebih di kenali di kalangan masyarakat India. Dalam hati selalu berkata "sedapnya nampak jualan tu semua bila nak boleh beli ni.." sebab selalu melalui jalan tu untuk ke sesuatu destinasi dan tidak sempat nak berhenti takut terlambat.

Samosa Ayam, Kentang Dan Sardin..setiap 1 berharga RM1.00

Akhirnya tengahari tadi sempat singgah sebentar.. apa lagi beli ler 2 jenis snek yang di minati iaitu samosa dan masalavadey. Samosa beli yang intinya sardin, ayam dan kentang manakala masalavadey macam biasalah di buat dari kacang dal.

Pandangan dalaman samosa berintikan ayam

Dulu chekiah hanya biasa makan karipap saja tak terbiasa makan snek yg di namakan samosa tapi sekarang dah makin selalu makan. Chekiah selalu beli saja belum ada kesempatan membuatnya walaupun rasanya takder banyak beza dengan membuat karipap keduanya perlu di isi inti. Kalau dulu samosa ni hanya di letakkan kentang dan kekadang di campurkan dengan sayur dan kacang peas tetapi sekarang macam karipap juga samosa di letakkan dengan macam2 inti mengikut kesesuaian selera masing2.

Setelah makan ketiga-tiga samosa ni komentnya "boleh lah tahan". Rasanya lebih sedap kalau di buat sendiri. Inti yang di letakkan lebih kurang sama dan tidak terdapat pun isi ayam atau sardin cuma ada ler sedikit rasa rempah ayam.


Inilah salah satu lagi snek kegemaran chekiah iaitu Masala Vade atau Masala Vada. Bentuknya bulat hasil dari kepalan tepung dal yang di campur dengan kacang dal dan bahan2 rempah yang boleh menaikkan selera kita sewaktu dia masih dalam gorengan. Masala Vade yang chekiah beli ni agak keras dan hanya sedap bila di makan waktu masih panas tetapi chekiah pernah menikmati Masala Vade yang walaupun dah sejuk tapi masih terasa lembut isinya.

Masala Vade atau Masala Vada yang setiap satu berharga 50sen

Rasa kepedasan isinya memang sedap tambahan di letak hirisan cili hijau yang apabila di geget pedasnya boleh ler tahan hehehe..Masala Vade ni akan lebih enak kalau di lebihkan kacang dal dari tepung kerana seperti yang kita tahu terlebihnya tepung akan menjadikan isinya keras.



















No comments:

Post a Comment