Ikut

Wednesday, March 23, 2011

DRAGON FRUIT PUDDING


Assalammualaikum...antara buah2an yang terdapat di Malaysia buah naga atau bahasa omputihnya dragon fruit yang chekiah jarang makan. Selalu perasan akan kewujudan buah yang satu ni di jual di merata tempat tapi entah selalu asyik menengok jer dari jauh tak pernah teringin pun nak membeli apatah lagi memakannya. Beberapa tahun yang lalu sewaktu mengikuti rombongan ke Negeri Sembilan barulah berkesempatan membeli dan memakannya itu pun di sebabkan ramai ahli2 rombongan yang berebut rebut membelinya maka chekiah pun menyelit ler sama membeli. Memula nengok isinya rasa cam tak tertelan tapi paksakan diri juga sebab nak tahu camner rasanya. Setelah masuk ke dalam mulut dan melalui tekak alahaiiii sedapnyaaa lebih2 lagi kalau menikmatinya dalam keadaan sejuk lagi mabeles. Semenjak hari tu memang dah rasa serasi dengan buah naga ni dan dah tahu yang buah naga ni ada 2 jenis..1 yang isinya bewarna putih dan 1 lagi yang isinya bewarna merah seroja.


Menerusi laman facebook selalu nampak rakan2 letakkan N3 berbagai juadah yang berasaskan buah naga ni dan yang menarik minat chekiah ialah resepi dari rakan baik dan rakan bergurau chekiah iaitu puan Shuhairi Shuhaini yang lebih mesra di panggil Jue. Chekiah dengan tak malunya hehehe telah mencuba membuat puding buah naga ni dan rasanya memang enak dan nyaman saja bila di nikmati dalam keadaan cuaca panas rasa nyaman dan dinginnya tekak tidak terkata. Terima kasih Jue kerana sudi kongsi resepi...sayang Jue...


Bahan2nya:-
625 ml air
4 1/2 sdb gula pasir
2 helai daun pandan
5 gm serbuk agar2
1/2 sdk esen vnla
150 gm isi buah naga jenis merah + 125 ml air - dkisar
200 ml susu cair


Cara2nya..
1. Dlm periuk, satukn air, gula, daun pandan n serbuk agar2, kacau hingga larut n masak dgn api sdrhna sambil dkacau slalu hingga mdidih, masukkn esen vnla n kacau rata.


2. Alih periuk dr api, keluarkn daun pandan. Tuang puree buah naga td n kacau dgn whisk hingga rata, kemudian masukkn susu cair, kacau hingga sbati. Isi dlm bekas sesuai n biarkn sejuk sbntr.


3. Simpan dlm peti sejuk slama 1 jam atau hingga keras.

No comments:

Post a Comment