Ikut

Sunday, October 16, 2011

PUDING JAGUNG


Semasa tidak bersiaran itu hari banyak juga sediakan N3 untuk diuploadkan tapi masa dan keadaan tidak mengizinkan. Akhirnyaaaa masa2 sibuk CK telah pun berlalu maka sekarang ini CK bolehlah tayangkan apa yang patut. Resepi biasa2 saja takder yang happening macam resepi orang2 lain cuma yang ada resepi yang pening2 hehehe

Selalu juga CK layan dan belek resepi2 yang dimuatkan di amplikasi youtube. Memang tak dinafikan banyak sungguh usaha rakan2 kita untuk berkongsi resepi dan sebagai salah seorang yang selalu juga mengambil idea dan resepi2 kat situ ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada yang sudi bersusah payah buat video letak kat situ. Dalam banyak2 resepi kat youtube tu tak semua cara penerangannya leh buat orang faham tapi tak mengapalah kita boleh pilih yang mana satu pilihan hati.CK baru saja berjinak jinak dengan satu nick ni yang CK rasa cara persembahan resepinya mudah difahami walaupun tanpa suara (tak pasti orangnya lelaki atau perempuan) dan pagi ini bila CK tinjau2 rakan2 followers ternampak sudah nick yang empunya diri huhhhhh sukanya CK sebab seperti yang CK selalu type kat laman blog ni followers CK bukan lah ramai sangat seperti blog2 orang lain yang hebat2 belaka maklum ler blog CK ni blog orang kampung tak pemes pun tapi it's ok tiada paksaan untuk menjadi followers.

JeBateja. Inilah nick yang diguna oleh penyumbang resepi kat youtube yang telah mula menarik perhatian CK. Kekadang terfikir juga kenapa tak diselitkan suara sekali dalam video clip resepinya..mungkin malu agaknya..tapi tak mengapa walau hanya sekadar ayat2 pemberitahuan namun ianya cukup jelas dan mudah difahami. Banyak sudah resepi2 JeBateja yang CK kumpul untuk dilaksanakan dan permulaan projek CK telah mencuba Puding Jagung sebab kebetulan bahan2 yang diperlukan telah sedia ada. Terima kasih sekali lagi kepada encik/cik/puan JeBateja diatas perkongsian resepi dan CK mohon izin untuk berkongsi dengan rakan2 yang lain.

PUDING JAGUNG
sumber asal : JeBateja
http://www.youtube.com/watch?v=r-aoK4hQ05s&feature=results_video&playnext=1&list=PL60D7130C8CFF074C

BAHAN2NYA:-
1 peket agar2 cap layang2
1 tin susu cair
1 tin jagung manis krim
1 cawan tepung kastad [1/2 cawan tepung jagung + 1/2 cawan tepung kastad] << CK adjust sket
1 1/2 cawan gula

*air sukat guna bekas plastik agar2

CARA MEMBUATNYA:-
Masak agar2 bersama air hingga larut
Campurkan gula, masak dan kacau hingga sebati
Masukkan jagung kacau hingga semua sebati
Dalam mangkuk berasingan masukkan tepung kastad, susu cair..kacau sebati
gaul dengan mixer agar semua betul2 sebati
masukkan kedalam bekas agar2 tadi masak dalam keadaan api yang kecil
Kacau perlahan lahan hingga mendidih
Tuang kedalam acuan@loyang kesukaan dan sejuk bekukan
sedia dihidangkan bila dah keras



2 comments:

  1. as-salam
    dah lama tak buat pudding jagung..sedap ni CheKiah
    mkn sejuk2..

    ReplyDelete
  2. wslm. btul tu ady mmg cdp lyn puding jagung ni nyaman jer tekak lbh2 lagi wktu cuaca pns thari sdr2 dh hbs :)

    ReplyDelete